Skip to main content

Alfa Romeo 159

Instalacja radia, kamery cofania i konfiguracja nagłośnienia.

Alfa Romeo 159, która zjawiła się w naszym serwisie to przykład samochodu, do którego ciężko o stację dedykowaną. Z tego powodu montaż będzie przebiegał trochę inaczej niż zazwyczaj, ze względu na potrzebę dostosowania deski rozdzielczej pojazdu do nowego urządzenia.
Model, który wybrał klient to 9-cio calowa jednostka z Androidem, 8 rdzeniowym procesorem i 4GB pamięci RAM. W urządzeniu zastosowano także końcówki mocy firmy Toshiba- to rozwiązanie korzystne szczególnie dla fanów car audio, którzy rozszerzyli możliwości swojego sprzętu grającego o nowe głośniki i subwoofer. W Alfie będziemy również montować kamerkę cofania, a samą stację multimedialna należy podpiąć i skonfigurować tak, aby funkcjonowała z subwooferem Alpine, który znajduje się już w bagażniku.

Warto tutaj zaznaczyć, że radio 9-cio calowe, którego użyjemy będzie nieznacznie wystawać poza oryginalną kieszeń, z której usuniemy fabryczną jednostkę. Taka estetyka musi zostać zaakceptowana przez kierowcę, jeśli chce uniknąć bardziej intensywnej ingerencji w tapicerkę pojazdu, ale naszym zdaniem, nawet pomimo takiej wielkości radio będzie prezentować się w Alfie przepięknie 🙂

Po wstępnych oględzinach pojazdu przyszedł czas na zapoznanie się z całą instalacją elektryczną w Alfie. Rozplanowanie poprowadzenia zasilania i połączenia radia z subwooferem to zawsze dobrze spożytkowany czas. Dzięki temu wiemy dokładnie w jaki sposób przebiegać ma instalacja i jesteśmy w stanie w przemyślany i zorganizowany sposób zdemontować odpowiednie elementy deski rozdzielczej. Do tego procesu używamy specjalistycznych narzędzi, które nie powodują zadrapań i ułatwiają rozłączanie plastikowych elementów.

Na tym etapie usuwamy również fabryczne radio i przystępujemy do oględzin wiązki elektrycznej, która, szczególnie w starszych pojazdach, z pewnością w przeszłości podlegała już modyfikacjom. Pojazdy, które miały historycznie więcej niż jednego właściciela często mają również zainstalowane różnego typu modyfikacje: przekaźniki bt, aux, dodatkowe subwoofery, lub pozostałości po takich zabiegach.

Gdy już upewnimy się, że usunęliśmy wszystkie potencjalne zagrożenia związane z nieprofesjonalnie wykonanymi modyfikacjami elektroniki w pojeździe możemy podpiąć nasze radio. Pierwszy raz podpinamy je tylko w celu konfiguracji wstępnej i wytestowania poprawności komunikacji. Jeżeli radio uruchamia się i działa poprawnie to możemy odczytać ten fakt jako potwierdzenie sprawności elektroniki w aucie. Przystępujemy więc do montażu kamerki cofania.

Kamera cofania do samej stacji multimedialnej NCS wpina się poprzez przygotowane złącze. Nie jest wymagane lutowanie ani żaden inny bardziej inwazyjny sposób podłączenia, natomiast większe wyzwanie stanowi już sama instalacja kamery na tylnej klapie pojazdu i doprowadzenie jej okablowania do kokpitu przeciągając przewody przez całą długość pojazdu. Zainstalowaliśmy w naszym serwisie już setki takich kamer, ale warto zaznaczyć, że w każdym pojeździe trzeba trochę innego podejścia i metod. Ważne także, aby odpowiednio zamaskować kable od kamery. Najlepiej ukryć je pod plastikowymi listwami wewnątrz pojazdu- w ten sposób zabezpieczymy też same kable przed ewentualnym uszkodzeniem, jednocześnie zachowując estetyczny wygląd pojazdu.
Sama konfiguracja kamery nie jest także potrzebna ponieważ nasze radia komunikują się z nią prosto z pudełka. Wystarczy wbić bieg wsteczny, a radio samoczynnie przełączy się w tryb wyświetlania obrazu z kamery.

Gdy wszystkie komponenty zostały już odpowiednio zamocowane, a kable umiejętnie podłączone i zamaskowane pora na złożenie całości do stanu sprzed montażu. Na tym etapie dokonujemy również ostatecznych pomiarów, testujemy jakość dźwięku i obrazu, a także konfigurujemy urządzenia i dostosowujemy equalizer. Od tej pory w pojeździe klienta działać będzie wyjątkowy system multimedialny car-audio

Hit enter to search or ESC to close